sun

fredag 11 mars 2011

Viktuppgång

Var inne på biblioteket idag i skolan och letade efter en bok om islam. Slutade istället med att jag hittade en bok om viktuppgång. Fastnade totalt i boken och kände att jag bara var tvungen att låna den! Jag har ju rätt så hög ämnesomsättning, så har fruktansvärda problem med att gå upp i vikt. Så mitt mål är ju då att (iaf) få större ben till sommaren. I fucking love att ha jeansshorts på sommaren! Och nu ska jag fan ha snygga ben !

Här kommer ett stycke ur boken som stämmer ganska bra på mig:

Du har just pressat i dig frukosten, som egentligen var större än du skulle önska (men vad gör man inte för att gå upp i vikt?) och trots att det känns som att magen står i fyra hörn måste du dra åt skärpet för att byxorna eller kjolen ska sitta uppe. Du suckar och påminner dig om att du ju egentligen vet att du måste sy in nya kläder innan du använder dem. Under morgonfikat på jobbet beklagar sig en kollega över hur svårt det är att hitta kläder som passar. Du får (som vanligt i såna här situationer) höra "Du har tur du, du som är så smal. Du måste ju passa i allt."Du försöker försiktigt förklara att även om du förvisso kommer i det mesta, så betyder de inte att kläderna passar bra. Att du skulle gärna ha lite mer "kött på benen" för att bära upp plaggen. Dina kolleger stirrar oförstående på dig, för att sedan brista ut mer eller mindre upprörda förmaningar. De låter förstå att du borde vara glad att du är smal. Att alla önskar att de såg ut som du. Att du ska vara glad för att du kan äta vad du vill utan att gå upp i vikt. Att du inte har någon anledning att klaga osv. Du har hört det förut och du är ärligt talat trött på att höra de. Du är inte bara smal, du är snarare mager. Där dina kolleger kämpar för att gå ner i vikt eller hålla vikten får du kämpa för att inte gå ner i vikt. De må vara något mindre vanligt, men de betyder inte att det är problemfritt. Du äter som en häst, ja nästan så att du mår illa ibland, och ändå hänger kläderna på dig. Din partner kanske har påpekat att dina höftben "sticks" när ni håller om varandra. Är du kvinna kanske du har fått höra att dina bröst mest liknar två stekta ägg. Är du man, har du antagligen växt upp med "smeknamn" som "räkan" eller "flugviktaren". Kanske får du ofta försvara din låga vikt inför andra och på en gång intyga att du inte är anorektiker. Media gör inte saken bättre. Alla artiklar handlar om viktnedgång, mindre fett och färre kalorier, men ingen skriver hur man ska bete sig för att gå upp i vikt.

Jag ska fan ge mig på innehållet i denna boken. Jag ska försöka äta som de står, och jag ska olyckligtvis nig börja träna också. Finns de något tråkigare än att träna?? haha.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar